Nedan presenterar vi samtliga av våra lag inom föreningen. Utöver A-lag och utvecklingslag är lagen döpta efter födelseår på den årskull som spelar för respektive lag.

spelarutveckling

utbildningsplan

5-7 år

Mål: Skapa intresse för fotboll, stärka kamratskap och göra aktiviteter tillsammans.

Träning: Lekbaserad med mycket rörelse, små grupper för individuell utveckling och många bollkontakter.

Matcher: Utförs som lekmoment i form av 3 mot 3-spel.

Struktur:

    • Spelform: 3 mot 3.
    • Träning: 1 gång/vecka, 60 minuter, från maj till september.
    • Fokus på enkelhet med korta genomgångar och stationsträning.

Ledare:

    • Föräldrar som utbildas enligt föreningens ledar- och spelformsutbildning (C-utbildning och 3 mot 3).
    • Målsättning: En ledare per 6 barn.

Föräldrar: Uppmuntras att delta som stöd och bidra med positiva tillrop.

Föreningen baserar träningen på SvFF spelarutbildningsplan och ”Spela, Lek och Lär”-principer.

8-9 år

Mål: Aktiviteter ska vara glädjefyllda och anpassade för att utveckla motorik och bollhantering i takt med spelarnas nivå.

Träning:

    • 1–2 gånger per vecka, 60–75 minuter, från april till september.
    • Fokus på hög aktivitetsnivå och koordinationsträning.
    • Alla spelar på alla positioner, inklusive målvakt.

Matcher: Bedrivs genom sammandrag med lika mycket speltid för alla spelare.

Struktur:

    • Spelform: 5 mot 5.
    • Alla spelar lika mycket, oavsett träningsnärvaro.
    • Enklare anfalls- och försvarsspel introduceras för att öka spelförståelsen.

Ledare:

    • Målsättning: Upp till 6 ledare per åldersgrupp.
    • Ledare ska ha minst C-utbildning enligt SvFF
      spelarutbildningsplan.

Föräldrar: Positivt och stöttande engagemang från föräldrar uppmuntras.

SvFF:s spelarutbildningsplan ligger till grund för träningsaktiviteten.

10-12 år

Mål: Införa spelformen 7 mot 7 och betona förmågan att samarbeta.

Träning:

    • 2–3 gånger per vecka, 60–90 minuter, från mars till september.
    • Allsidig träning med hänsyn till spelarens individuella utveckling, inklusive strukturerade träningsmoment.

Struktur:

    • Introduktion till spelsystem med anfall- och försvarsspel, samt indelning av lag i 3 lagdelar: backar, mittfältare och forwards.
    • Träning och matcher med matchlika övningar.

Matcher:

    • Genomförs som seriespel och cuper, med maximalt 1,5 matcher per vecka.
    • Alla spelare får lika mycket speltid och lagindelning ska vara balanserad.

Ledare:

    • Ledare ska ha genomgått tränarutbildning och spelformsutbildning 7 mot 7 enligt föreningens ledarutbildningsplan.
    • Minst 2 ledare per 10 spelare.

Föräldrar: Föräldrar utbildas i Spela, Lek och Lär för att stödja spelarnas utveckling.

Fair Play: Ledare och spelare ska agera som förebilder både på och utanför planen, mot alla inblandade.

13-14 år

Mål: Betona samverkan mellan lagdelarna och individens fysiska och psykiska utveckling under puberteten.

Träning:

    • 2–3 gånger per vecka, 60–90 minuter, från januari till september.
    • Fokus på individuella anpassningar utifrån spelarens utvecklingsnivå.
    • Introduktion av spelarens roller i lagets spelsystem, där alla ska vara aktiva i alla spelets skeenden.

Matcher:

    • Genomförs som seriespel och cuper, med maximalt 1,5 matcher per vecka.
    • Alla spelare får lika speltid, och lagindelning ska vara jämn.

Struktur:

    • Spelare inom samma lagdel kan ha olika roller, och samverkan mellan lagdelarna betonas.
    • Matchlika övningar baseras på SvFF
      spelarutbildningsplan.

Ledare:

    • Ledare ska ha genomgått tränarutbildning och spelformsutbildning 9 mot 9 enligt föreningens ledarutbildningsplan.
    • Minst 2 ledare per 10 spelare, samt en separat målvaktstränare.

Föräldrar: Föräldrar utbildas i Spela, Lek och Lär för att ge stöd till spelarens utveckling.

Fair Play: FAIR PLAY betonas, och spelare samt ledare ska agera som förebilder både på och utanför planen.

15-16 år

Mål:

    • Prioritera spelarens individuella utveckling och förståelse för sin roll i laget och lagspelet.
    • Stor hänsyn tas till individuella utvecklingsfaser, särskilt under puberteten.
    • Utvecklingssamtal hålls individuellt upp till 2 gånger per år för att bibehålla alla i gruppen.

Träning:

    • Fokuserar på individens förmåga och anpassas efter utvecklingsnivå.
    • Matchlika övningar används för att stödja spelarens utveckling.

Matcher: Fokus på att spela cuper på regional nivå vid 15 års ålder och delta i nationell serie vid 16 års ålder.

Struktur:

    • Vid 15 års ålder strävar laget mot deltagande i större cuper på regional nivå (t.ex. Gothia).
    • Vid 16 års ålder siktar föreningen på nationell serie och eventuellt debut i seniorlaget eller förstärkning av 15-årslag i nationell serie.

Ledare:

    • Minst 2 ledare per 10 spelare samt en separat målvaktstränare vid 11 mot 11.
    • Ledare ska ha genomgått tränarutbildning och spelformsutbildning 11 mot 11 enligt föreningens ledarutbildningsplan.

Föräldrar: Föräldrar utbildas i Spela, Lek och Lär för att stötta spelarens utveckling på ett positivt sätt.

SvFF:s spelarutbildningsplan ligger till grund för träningsaktiviteten.