Nedan presenterar vi samtliga av våra lag inom föreningen. Utöver A-lag och utvecklingslag är lagen döpta efter födelseår på den årskull som spelar för respektive lag.
spelarutveckling
utbildningsplan
5-7 år
Mål: Skapa intresse för fotboll, stärka kamratskap och göra aktiviteter tillsammans.
Träning: Lekbaserad med mycket rörelse, små grupper för individuell utveckling och många bollkontakter.
Matcher: Utförs som lekmoment i form av 3 mot 3-spel.
Struktur:
- Spelform: 3 mot 3.
- Träning: 1 gång/vecka, 60 minuter, från maj till september.
- Fokus på enkelhet med korta genomgångar och stationsträning.
Ledare:
- Föräldrar som utbildas enligt föreningens ledar- och spelformsutbildning (C-utbildning och 3 mot 3).
- Målsättning: En ledare per 6 barn.
Föräldrar: Uppmuntras att delta som stöd och bidra med positiva tillrop.
Föreningen baserar träningen på SvFF spelarutbildningsplan och ”Spela, Lek och Lär”-principer.
8-9 år
Mål: Aktiviteter ska vara glädjefyllda och anpassade för att utveckla motorik och bollhantering i takt med spelarnas nivå.
Träning:
- 1–2 gånger per vecka, 60–75 minuter, från april till september.
- Fokus på hög aktivitetsnivå och koordinationsträning.
- Alla spelar på alla positioner, inklusive målvakt.
Matcher: Bedrivs genom sammandrag med lika mycket speltid för alla spelare.
Struktur:
- Spelform: 5 mot 5.
- Alla spelar lika mycket, oavsett träningsnärvaro.
- Enklare anfalls- och försvarsspel introduceras för att öka spelförståelsen.
Ledare:
- Målsättning: Upp till 6 ledare per åldersgrupp.
- Ledare ska ha minst C-utbildning enligt SvFF
spelarutbildningsplan.
Föräldrar: Positivt och stöttande engagemang från föräldrar uppmuntras.
SvFF:s spelarutbildningsplan ligger till grund för träningsaktiviteten.
10-12 år
Mål: Införa spelformen 7 mot 7 och betona förmågan att samarbeta.
Träning:
- 2–3 gånger per vecka, 60–90 minuter, från mars till september.
- Allsidig träning med hänsyn till spelarens individuella utveckling, inklusive strukturerade träningsmoment.
Struktur:
- Introduktion till spelsystem med anfall- och försvarsspel, samt indelning av lag i 3 lagdelar: backar, mittfältare och forwards.
- Träning och matcher med matchlika övningar.
Matcher:
- Genomförs som seriespel och cuper, med maximalt 1,5 matcher per vecka.
- Alla spelare får lika mycket speltid och lagindelning ska vara balanserad.
Ledare:
- Ledare ska ha genomgått tränarutbildning och spelformsutbildning 7 mot 7 enligt föreningens ledarutbildningsplan.
- Minst 2 ledare per 10 spelare.
Föräldrar: Föräldrar utbildas i Spela, Lek och Lär för att stödja spelarnas utveckling.
Fair Play: Ledare och spelare ska agera som förebilder både på och utanför planen, mot alla inblandade.
13-14 år
Mål: Betona samverkan mellan lagdelarna och individens fysiska och psykiska utveckling under puberteten.
Träning:
- 2–3 gånger per vecka, 60–90 minuter, från januari till september.
- Fokus på individuella anpassningar utifrån spelarens utvecklingsnivå.
- Introduktion av spelarens roller i lagets spelsystem, där alla ska vara aktiva i alla spelets skeenden.
Matcher:
- Genomförs som seriespel och cuper, med maximalt 1,5 matcher per vecka.
- Alla spelare får lika speltid, och lagindelning ska vara jämn.
Struktur:
- Spelare inom samma lagdel kan ha olika roller, och samverkan mellan lagdelarna betonas.
- Matchlika övningar baseras på SvFF
spelarutbildningsplan.
Ledare:
- Ledare ska ha genomgått tränarutbildning och spelformsutbildning 9 mot 9 enligt föreningens ledarutbildningsplan.
- Minst 2 ledare per 10 spelare, samt en separat målvaktstränare.
Föräldrar: Föräldrar utbildas i Spela, Lek och Lär för att ge stöd till spelarens utveckling.
Fair Play: FAIR PLAY betonas, och spelare samt ledare ska agera som förebilder både på och utanför planen.
15-16 år
Mål:
- Prioritera spelarens individuella utveckling och förståelse för sin roll i laget och lagspelet.
- Stor hänsyn tas till individuella utvecklingsfaser, särskilt under puberteten.
- Utvecklingssamtal hålls individuellt upp till 2 gånger per år för att bibehålla alla i gruppen.
Träning:
- Fokuserar på individens förmåga och anpassas efter utvecklingsnivå.
- Matchlika övningar används för att stödja spelarens utveckling.
Matcher: Fokus på att spela cuper på regional nivå vid 15 års ålder och delta i nationell serie vid 16 års ålder.
Struktur:
- Vid 15 års ålder strävar laget mot deltagande i större cuper på regional nivå (t.ex. Gothia).
- Vid 16 års ålder siktar föreningen på nationell serie och eventuellt debut i seniorlaget eller förstärkning av 15-årslag i nationell serie.
Ledare:
- Minst 2 ledare per 10 spelare samt en separat målvaktstränare vid 11 mot 11.
- Ledare ska ha genomgått tränarutbildning och spelformsutbildning 11 mot 11 enligt föreningens ledarutbildningsplan.
Föräldrar: Föräldrar utbildas i Spela, Lek och Lär för att stötta spelarens utveckling på ett positivt sätt.
SvFF:s spelarutbildningsplan ligger till grund för träningsaktiviteten.